Ispisi stranicu
Posalji stranicu mailom
Sitemap
TRUDNOĆA I POROĐAJ: Od pripreme do finala

Prve informacije i svakodnevna potpora svima koji se brinu o najmanjima


Trudnoća je doista posebno stanje u životu žene. Njezino tijelo doživljava čudesne promjene dok se priprema za rast i razvoj novog života. Drugo stanje često prate promjene raspoloženja i doživljaja svijeta putem svih osjetila. Zbog toga neke trudnice postaju osjetljive na okuse i mirise, neke žude za određenom hranom, a neke na početku pate od mučnine koja im otežava svakodnevicu. Zbog kompleksnih promjena koje prate trudnoću važno je ženi u tom razdoblju pružiti dodatnu potporu kako bi iščekivanje djeteta prošlo što manje stresno.  

Stoga u ovoj brošuri pročitajte neke bitne informacije i savjete koji  mogu koristiti ženi i njezinu djetetu tijekom trudnoće, za vrijeme porođaja, ali i nakon njega.  

 

Priroda se uglavnom za sve pobrinula: koje su uobičajene promjene u trudnoći i kada potražiti liječničku pomoć?


Trudnoća, od dana začeća, obično traje 40 tjedana – oko devet kalendarskih mjeseci, a dijeli se, s obzirom na faze u razvoju ploda, na tri tromjesečja. Tijekom tog razdoblja moguće je osjetiti niz različitih tjelesnih i emocionalnih promjena, ali se kod svake žene ne pojavljuju sve i u jednakom intenzitetu. 

         Prvi znak koji ženu može uputiti na sumnju da je trudna jest izostanak mjesečnice. U ranoj trudnoći mogu se pojaviti i jutarnje mučnine, želja za nekom hranom ili odbojnost prema njoj, nesanica, umor i malaksalost, a česte su, zbog djelovanja hormona, i promjene raspoloženja. U kasnijim fazama trudnoće mogu se pojaviti žgaravica, bol u leđima i preponama, opstipacija ("lijena" crijeva), učestalo mokrenje, bol ispod rebara (zbog pritiska ploda poslije 36. tjedna), povremena glavobolja te, neposredno prije porođaja, otekline ruku i nogu.

         Osim uobičajenih znakova, u bilo kojoj fazi trudnoće mogu se pojaviti i neki simptomi na koje treba obratiti posebnu pozornost, pa i što prije potražiti liječničku pomoć ili savjet kako bi se spriječile moguće komplikacije. U ranoj trudnoći to su:

  • krvarenja  – najčešće ih prate jaki bolovi ili grčevi;
  • dugotrajne mučnine – narušavaju normalno funkcioniranje žene te mogu dovesti do dehidracije ili pothranjenosti, što može negativno utjecati na rast i razvoj ploda. 

Poslije u trudnoći treba obratiti posebnu pozornost na:

  • jake glavobolje i/ili oticanje nogu, ruku, lica, katkad i cijelog tijela uz smetnje vida i bolove u trbuhu, što u trećem tromjesečju može upućivati na preeklampsiju – poremećaj koji se, uz otekline, očituje i visokim krvnim tlakom te viškom proteina u urinu; 
  • znatno smanjenje aktivnosti čeda potkraj drugoga i u trećem tromjesečju; optimalno je osjetiti desetak njegovih udaraca u dva sata; smanjenje aktivnosti djeteta potkraj trudnoće fiziološka je, odnosno normalna pojava;
  • rane kontrakcije maternice
  • puknuće vodenjaka koje može biti praćeno aktivnošću maternice, ali se pojaviti i neovisno, no uvijek je vrlo ozbiljan znak jer može prethoditi prijevremenom porođaju;
  • povišena tjelesna temperatura u bilo kojem tromjesečju trudnoće može upozoravati na razvoj infekcije (gripe ili slične virusne bolesti, upale mokraćnih putova itd.).

 

Preporučuje se da žena razgovara s liječnikom i mimo redovitih kontrola u trudnoći u svim situacijama koje je zbog nekog razloga čine zabrinutom ili nesigurnom.

 

Drugo stanje, drukčije potrebe: treba li trudnica jesti "za dvoje" i što valja izbjegavati?

 

Mnoge trudnice osjete povećanu potrebu za hranom čim se pojave prvi znakovi  trudnoće. Neke neodoljivo privlače namirnice određenoga okusa – slatkoga ili kiseloga, druge pak počinju odbijati ona jela koja su do jučer obožavale... Često i okolina trudnu ženu uvjerava da mora jesti pojačano i obilato kako bi plod koji nosi dobivao dovoljno hrane. To, dakako, nije točno, nego ovisi o dotadašnjim prehrambenim navikama, o načinu i vrsti prehrane, metabolizmu i stanju pojedinog organizma, ali i o željama i potrebama svake trudnice, kako u prehrani tako i u svemu ostalome.

 

Trudnica svakako mora obratiti pozornost na kvalitetu namirnica te se nastojati hraniti zdravo i uravnoteženo. Pritom mora posebno paziti da pije dovoljno tekućine, da izbjegava gazirana pića i ne pretjeruje s kavom. Preporučuje se i uzimanje kalcija u obliku mlijeka ili mliječnih proizvoda. Naravno, pritom treba izbjegavati sve ono za što zna da može ozbiljno naštetiti njoj i/ili djetetu – cigarete, alkohol, drogu...

 

         Bilo bi dobro, kao i inače, da su obroci u trudnoći redoviti kad god je moguće – da trudnica dan započne zdravim i jačim doručkom, pojede svježe pripremljen obrok u vrijeme ručka i nešto lakši za večeru, ali ne prekasno kako bi si osigurala neometan noćni odmor. Potreban je, dakako, dovoljan unos svježeg i kvalitetnog voća i povrća te mliječnih proizvoda ili njihovih nadomjestaka. Bilo bi poželjno izbjegavati previše masnu, u dubokom ulju prženu i prezačinjenu hranu te napitke s mnogo umjetnih zaslađivača i aroma, posebno gazirane ili sa stimulansima poput velikih količina kofeina i teina. Naime, žeđ je svakako bolje ugasiti čistom vodom ili voćnim i biljnim pripravcima – prirodnim i nezaslađenim čajevima i svježe cijeđenim sokovima.

         Zdrava i uravnotežena prehrana u trudnoći uvelike omogućuje dobar razvoj ploda i priprema majčino tijelo za dojenje, najbolji nastavak brige o novorođenčetu. Istaknimo da redoviti i kvalitetno pripremljeni obroci mogu donekle pomoći da se ublaži žgaravica (osjećaj pečenja u probavnom traktu). Dobra regulacija stolice i prehrana bogata vlaknima te odgovarajuća higijena mogu također pomoći u smanjivanju nastanka hemoroida (proširenja vena u analnom i rektalnom području), od čega u nekoj fazi trudnoće pate mnoge trudnice.


Zadovoljna izvana i iznutra: kako se njegovati i prihvaćati   tjelesne promjene?

 

Tijekom trudnoće organizam žene izložen je, zbog utjecaja hormona, brojnim promjenama, pa većina trudnica u nekom od tromjesečja toga specifičnoga životnog razdoblja osjeća povećanu potrebu za odmorom i snom. Osim toga, obično u posljednjem tromjesečju, a katkad i prije, trudnice imaju manjih ili većih poteškoća pri kretanju ili u drugim položajima tijela, a "krivac" za to je nužno povećanje uobičajene tjelesne težine. 

 

         Potreba i želja za fizičkom aktivnošću, kretanjem i tjelovježbom kod svake će trudnice biti drukčija. No, određeni oblik tjelesne aktivnosti – pod uvjetom da je trudnoća uredna! – svakako će pridonijeti dobrom stanju organizma te općem osjećaju i raspoloženju žene.

 

         Osim što će pridonijeti boljitku organizma, vježbanje u trudnoći pripremit će ženino tijelo za porođaj i spriječiti nagomilavanje suvišnih kilograma, a katkad i smanjiti oticanje zglobova – ako se dogodi. Tjelovježba, dakako, ne bi smjela  iscrpljivati, nego relaksirati i tijelo i duh. Osim dovoljnoga svakodnevnog kretanja (šetnje po svježem zraku), preporučuje se tijekom trudnoće vježbati dva do tri puta tjedno. Nije li žena vježbala prije, najbolje bi bilo da se uključi u neki od specijaliziranih tečajeva tjelovježbe za trudnice. Discipline poput pilatesa, joge, aerobika mogu se početi ili nastaviti prakticirati sve dok trudnica može pratiti njihov intenzitet i ritam. I s plivanjem, trčanjem, brzim hodanjem i planinarenjem može se nastaviti sve dok se tijelo ne uspori samo od sebe.

         Trudnicama se ne preporučuje bavljenje ekstremnim sportovima ili onima kod kojih je povećana mogućnost od padova i ozljeda, poput borilačkih sportova, klizanja, jahanja, skijanja, (slobodnog) penjanja.

         Trudna žena, ako je trudnoća uredna, a ona zdrava, može, naravno, i na dulja putovanja, no bilo bi dobro da se prije svakoga posavjetuje sa svojim ginekologom. Općenito, najprikladnije vrijeme za dulja i zahtjevnija putovanja jest drugo tromjesečje trudnoće jer početkom prvoga veća je opasnost od krvarenja i pobačaja, a potkraj trećega postoji mogućnost prijevremenog porođaja. Vrijedi upamtiti da se u trudnoći ipak ne preporučuju odredišta na velikim nadmorskim visinama (zbog razlike u količini kisika u zraku). Trudnica se ne bi trebala izlagati riziku putovanja u zemlje s nepovoljnim klimatskim uvjetima ili u one gdje ima bolesti koje bi potencijalno mogle ugroziti njezino zdravlje i njezin plod. O rizicima je moguće informirati se u Hrvatskome zavodu za javno zdravstvo. Kad je riječ o prijevoznim sredstvima, trudnice se slobodno mogu voziti automobilom, no moraju pripaziti da obvezni sigurnosni pojas ne vežu direktno preko trbuha, nego ispod i iznad njega. Dopušteno im je i putovanje vlakom i autobusom. Pri planiranju putovanja zrakoplovom imajte na umu da neke aviokompanije ne dopuštaju let trudnicama iznad 35. tjedna trudnoće. U tom slučaju obično treba priložiti liječničku potvrdu da se dijete neće tijekom sljedeća četiri tjedna.

         U trudnoći se u dojkama događaju velike i značajne promjene kao priprema za dojenje. Mnogim ženama one već na početku počinju rasti, postaju napetije, prokrvljenije (s vidljivijim venama) i osjetljivije na dodir. I bradavice obično postaju ispupčenije, a areole oko njih tamnije. Sve se to zbiva pod utjecajem hormona, a nastavit će se i nakon porođaja. Tijekom trudnoće bit će dovoljna uobičajena higijena dojki – pranje običnom vodom je najbolje (mogu se koristiti i blagi neutralni sapuni), a ako osjeća nelagodu zbog rastezanja kože, trudnica si to može olakšati blagim utrljavanjem nekoga neutralnog ulja (primjerice, bademova) ili kreme. Nikakva priprema bradavica – poput trljanja, izvlačenja ili masaže, nije potrebna. Priroda se već sama za mnogo toga pobrinula, pa joj treba pomoći tek nakon porođaja, i to u slučaju uvučenih bradavica (o tome pročitajte u poglavlju o dojenju).

 

Zbog promjene oblika i veličine dojki u trudnoći, bilo bi dobro da žena već u tom razdoblju nosi udobni, pamučni grudnjak bez žica u košaricama.

 

Kako spriječiti neke zdravstvene probleme i čime ih liječiti?  

 

Na početku ove brošure naveli smo znakove u trudnoći koji bi mogli upućivati na moguće komplikacije za plod ili trudnicu, a primijetite li ih, svakako odmah potražite pomoć ginekologa. Donosimo još nekoliko simptoma, ne nužno vezanih za trudnoću, koji bi mogli manje ili više neugodno utjecati na opće stanje žene i djeteta. Također upozoravamo na štetnost/korisnost upotrebe određenih lijekova u trudnoći.

Važno je da se tijekom trudnoće savjetujete s liječnikom o lijekovima koje uzimate. Osnovno je pravilo: što manje lijekova u trudnoći – to bolje.  

         Proljevi uzrokovani virusnim infekcijama jedno su od općih i prolaznih bolesnih stanja organizma koje u trudnoći nije uvijek moguće izbjeći. Prvi simptomi su povišena tjelesna temperatura, glavobolja, slabost i ostali nespecifični znakovi. Liječenje je, kao i kod većine blagih bolesti, simptomatsko: spuštanje povišene temperature antipireticima, nadoknada tekućine (pogotovo u slučaju znojenja, povraćanja ili proljeva) te odmaranje. Ako proljev traje dulje ili se simptomi manifestiraju u jačem obliku, trudnica se mora javiti svojem liječniku.

         Hemoroide, proširenja vena u području anusa i završnoga dijela debelog crijeva (rektuma) u prvom i drugom tromjesečju trudnoće, najčešće uzrokuje povećana razina hormona, osobito progesterona koji utječe na širenje stijenki vena i zastoj krvi u njima. I usporenija crijevna aktivnost, također zbog pojačanoga hormonskog utjecaja, može potaknuti pojavu hemoroida u trudnoći. Kako bi se hemoroidi u trudnoći prevenirali ili simptomi koje uzrokuju (poput svrbeža, neugode, boli i blagog krvarenja u analnom/rektalnom području, posebno pri pražnjenju stolice) smanjili na podnošljiviju mjeru, važno je regulirati stolicu prehranom bogatom voćem i povrćem te dovoljnim unosom tekućine.  Treba izbjegavati jako začinjena jela, redovito se kretati (što pomaže održanju mišićne napetosti i pokretljivosti crijeva) te održavati intimnu higijenu pranjem hladnom ili mlakom vodom, što donekle može olakšati i bol. Budu li tegobe izraženije, obratite se liječniku koji će vam propisati gel ili mast protiv hemoroida. I upamtite da se hemoroidi najčešće povlače nakon porođaja, pogotovo budete li i dalje vodili računa o prehrani i higijeni analnog područja!

 

Lijekovi koji se uzimaju tijekom trudnoće mogu kroz posteljicu dospjeti i do djeteta. S obzirom na to da neki od njih mogu štetno djelovati na plod u svakom tromjesečju trudnoće, liječnik se pri izboru mora odlučiti za onaj najmanje opasan za dijete, a koristan za majku.

         Za smanjivanje bolova i snižavanje tjelesne temperature najčešće se u trudnoći koristi paracetamol. Tijekom cijele trudnoće ne smije se uzimati acetilsalicilna kiselina. Prije primjene bilo kojeg lijeka potrebno je konzultirati se s liječnikom.  

 

Kako prepoznati znakove i što učiniti u slučaju spontanog pobačaja?

 

Spontani pobačaj svaki je neželjeni prekid trudnoće do 22. tjedna, odnosno kod svih onih trudnoća s plodom lakšim od 500 grama. To je bolan i traumatičan događaj za svaku ženu koja je željela roditi dijete i čije je tijelo već 

hormonski i na svaki drugi način započelo svoju prirodnu ulogu njegova prvog doma i utočišta.

         Mogući uzroci za spontani pobačaj su poremećaj u razdiobi stanica zametka ili u građi embrija, genski poremećaji, infekcije i toksini, hormonski poremećaji, trauma ploda ili trauma žene koja ga nosi. 

 

Krvarenje iz rodnice, stezanje vrata maternice koje uzrokuje bolove u donjem djelu trbuha, istjecanje plodove vode te izlazak dijelova posteljice i ploda iz rodnice prije navršena 22 tjedna gestacije, znakovi su spontanog pobačaja. Spontani pobačaji dijele se na rane i kasne. Rani je do 12 tjedana gestacije, a kasni nakon toga. Svako krvarenje u trudnoći do 12. tjedna zahtijeva pregled ginekologa. Sumnja na otjecanje plodove vode također. Svaki od tih znakova valja iznimno ozbiljno shvatiti te odmah i neizostavno posjetiti ginekologa!


         Spontani pobačaj katkad je moguće prevenirati i/ili zaustaviti, no u nekim se slučajevima, nažalost, ništa ne može učiniti ni uz najveću pomoć medicine i liječnika. Dijagnoza spontanog pobačaja postavlja se na temelju ginekološkog pregleda, ultrazvučnog snimanja i razine hormona trudnoće (beta-HCG) u krvi. Ako je trudnoća završila spontanim pobačajem, preporuka je da žena pričeka nekoliko mjeseci s novom trudnoćom. To je preporučljivo zbog oporavka organizma i emocionalnog stanja koje je prouzročio neželjeni i nagli prekid trudnoće.

 

Aktivne pripreme za porođaj: kako izraditi plan porođaja i pripremiti se za rodilište?   

 

Plan porođaja jasna je, jednostavna i sažeta izjava u pisanom obliku o željama i preferencijama rodilje o medicinskim postupcima prije porođaja i tijekom rađanja te o skrbi o djetetu. Plan porođaja omogućuje ženi da istraži sve mogućnosti i donese odluke temeljene na znanju, a medicinskom osoblju da stekne jasan uvid u njezine želje. Plan je dobro izraditi u suradnji s ginekologom i primaljom (ili doulom – iskusnom i educiranom ženskom osobom koja pruža emocionalnu, fizičku i informativnu potporu rodilji prije, tijekom i nakon porođaja).

 

Vaš "plan porođaja" može uključivati:

- podatke o osobama koje tijekom porođaja želite pokraj sebe

- stajališta i želje o tijeku porođaja – o praćenju CTG-om, učestalosti vaginalnih pregleda, korištenju sredstava/metoda za ubrzavanje porođaja i/ili ublažavanje bolova, umjetnom izazivanju trudova (induciranom porođaju), položajima tijekom trudova i izgona, načinu tiskanja ili opremi (ako rodilište ima takve mogućnosti), epiziotomiji (rezanju međice, tkiva između rektuma i rodnice) i, eventualno, o carskom rezu

- informacije o tome želite li prije porođaja biti klistirani i obrijani, želite li biti u miru i tišini ili slušati glazbu, jesti ili piti, mirovati ili kretati se

- želje i preferencije o postupcima i aktivnostima neposredno nakon porođaja – trajanje kontakta s djetetom, rezanje pupčane vrpce, dojenje i svi ostali postupci s djetetom, uključujući njegovu prehranu, cijepljenje i slično

- informacije o vašim specifičnim zdravstvenim potrebama te zahtjev da budete obaviješteni o svim medicinskim postupcima kojima ćete biti podvrgnuti vi i vaše dijete.

 

         Iako izrada plana porođaja još nije redovita praksa svake trudnice, dobro je razmotriti tu mogućnost. Prije toga svakako se informirajte o mogućnostima i praksi rodilišta u kojemu želite roditi jer o tome, u dobroj mjeri, ovisi koje će se vaše želje moći ostvariti.

         Osim plana porođaja važno je na vrijeme pripremiti sve potrebno za boravak u rodilištu kako bi se rodilja i buduća majka osjećala što sigurnije i udobnije. Najvažnije je svakako u torbu za rodilište staviti zdravstvenu iskaznicu, trudničku knjižicu i svu dokumentaciju prikupljenu  tijekom trudnoće, s eventualnim specijalističkim nalazima.

Od odjeće bilo bi dobro pripremiti spavaćice (po mogućnosti one koje se jednostavno otvaraju na prsima), donje rublje (najbolje jednokratne gaćice zbog krvarenja), grudnjak za dojilje, lanolinsku mast, čarape, papuče (u kojima se može i pod tuš) i ogrtač. Priboru za vlastitu osobnu higijenu (ručniku, sapunu, četkici i pasti za zube) svakako dodajte nekoliko paketa higijenskih uložaka, toaletni papir i vlažne rupčiće. Ponesite i nešto hrane i pića (krekere ili kekse, vodu ili sok) te, ako želite, mobitel s punjačem i fotoaparat. Ne zaboravite na pelene za novorođenče.

 

U samoj završnici: što se događa potkraj termina i tijekom porođaja i kada reagirati? 

 

         Porod  uobičajeno počinje između 37. i 42. tjedna trudnoće – kod svake je žene donekle različit, pa tako kod svake trudnoće možete očekivati drukčiji početak i trajanje. Prvi simptomi obično se počinju javljati oko 24 sata prije poroda, no mogu i prije. Najčešće se pojavljuju tzv. lažni ili pripremni trudovi koji su uglavnom kratki i nastaju u nepravilnim razmacima. Kontrakcije tada nisu redovite i  mogu se smiriti ako trudnica promijeni položaj, prošeta ili se opusti glazbom, toplom kupkom i sličnim.

         Kada trudovi postanu češći, kad se počnu pojavljivati u pravilnim razmacima svakih pet do sedam minuta i traju oko minute – porođaj je počeo. Tada su kontrakcije bolne, a njihov se intenzitet pojačava s odmicanjem trudova: bol u donjem dijelu trbuha širi se i na donji dio leđa.


Vodenjak može prsnuti samostalno, bez trudova ili dok oni traju. Pukne li u terminu, znači da je porođaj počeo. Puknuće vodenjaka manifestira se istjecanjem plodove vode u većim ili manjim  količinama. Za razliku od urina, plodova voda bez boje je i mirisa i istječe nekontrolirano – ne može se zaustaviti voljnim pokretima mišića zdjelice. Ako se pojavi kapanje, pa trudnica nije sigurna je li posrijedi plodova voda ili urin, svakako se treba javiti ginekologu koji će pregledom i specifičnim testovima ustanoviti  je li puknuo vodenjak.

 

         Nakon što vodenjak pukne, trudnica obavezno ostaje u bolnici zbog moguće infekcije, odnosno da bakterije koje žive u rodnici ne bi kroz cervikalni kanal dospjele u maternicu i do ploda, te izazvale upalu. Naime, vodenjak može puknuti u bilo kojem razdoblju trudnoće, a najčešći su uzrok bakterije koje oštećuju donji pol vodenjaka, zbog čega se on stanji i pukne. Moguća upala tada prijeti i fetusu.


Vraćanje u formu: treba li nositi steznik?

 

         Tijekom trudnoće tijelo žene prolazi kroz različite anatomske, fiziološke i biokemijske promjene, te mu nakon porođaja treba dati dovoljno vremena da se u svim aspektima vrati u prijašnje stanje. Budući da su mišići trbuha i zdjelice bili pod najvećim pritiskom, normalno je da su se znatno opustili: uspjeh i brzina vraćanja trbuha u prvobitno stanje ovisit će o više čimbenika, a ponajprije o određenim predispozicijama i tijeku trudnoće svake žene – o elasticitetu kože i drugim tjelesnim značajkama, dobivenim kilogramima u trudnoći te, dakako, o fizičkoj aktivnosti prije i nakon nje. Za što bolje i brže rezultate u vraćanju na pretporođajnu težinu i kondiciju preporučuju se vježbe za učvršćivanje trbuha.

         Steznik djeluje na mišiće trbuha tako da ih imobilizira, odnosno preuzima njihovu funkciju, te oni zapravo s njim manje jačaju nego bez njega. Povremena upotreba steznika neće znatno ometati proces jačanja trbušnih mišića, ali se ne preporučuje nositi ga konstantno.

         Ako se, kao posljedica trudnoće, razdvojio ravni mišić trbuha, steznik se može preporučiti kao privremeno pomagalo dok žena ne bude mogla izvoditi vježbe za jačanje trbušnih mišića.


01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
Powered by Hoola.